Nieuws Agenda Over Ons Bibliotheek Over Harderwijk Over Hierden Wereldoorlogen Links & Sponsoren
Home Contact

50 JAAR HERDEREWICH 1972-2022

50 JAAR HISTORISCHE VERENIGING HERDEREWICH

DE ORGANISATOREN VAN 50 JAAR HERDEREWICH

EEN VERENIGING MET EEN EIGEN GEZICHT

JUBILEUM PROGRAMMA HERDEREWICH 2022

JUBILEUMMIDDAG HERDEREWICH VRIJDAG 26 AUGUSTUS 2022

50 JAAR HISTORISCHE VERENIGING HERDEREWICH

Op vrijdag 26 AUGUSTUS 2022 viert de vereniging haar 50-jarig bestaan. In 1971 stak een aantal mensen de koppen bij elkaar en besloten ze om een vereniging op te richten, met als doel het erfgoed van Harderwijk en Hierden te behouden, te verbeteren en de kennis ervan te verspreiden. Het was de tijd van slopen en vernieuwen en dat ging soms wel erg drastisch. In 1972 zijn de statuten bij de notaris gepasseerd en was de vereniging Herderewich een feit. Er zal in 2022 op verschillende momenten aandacht aan besteed worden.

DE ORGANISATOREN VAN 50 JAAR HERDEREWICH

- Jannet Doornhof                 - Otto Buttner

- Matty Moggré                      - Martin Foppen

- Anita Raaphorst                   - Egbert Mekenkamp

EEN VERENIGING MET EEN EIGEN GEZICHT

“Een vereniging waar de huishoudelijke vergadering steeds kort duurt, waar een jaarvergadering binnen 25 minuten afgehandeld kan zijn, ... waarna we tot ernstiger zaken overgaan, zo’n vereniging is er één, waar het goed toeven is. Een vereniging met een eigen gezicht.” Met deze woorden blikte voorzitter J. Siblesz. Op 9 maart 1982 terug op tien jaar “Herderewich”. Dit jaar vieren we het vijftig jarig bestaan van onze vereniging en blikken we ook terug met Jan Klein, één van de oprichters ... lees verder

JUBILEUM PROGRAMMA HERDEREWICH 2022

2e week juni 2022

Jubileum nummer van het Vittepraetje verschijnt

Voor alle leden

Vrijdag

26 augustus 2022

Voor de leden, diverse activiteiten in de stad, en een receptie

14.00 uur - Startsein en een toelichting programma

14.30 uur - Start activiteiten

16.00 uur - receptie

17.00 uur - Feestrede en een speciaal moment

en tussen 16.00 en 18.30 uur - Muziek, hapjes en drankjes

Catharinakapel

Kloosterplein in Harderwijk

Aanvang: 14.00 uur

Einde: 18.30 uur

JUBILEUMMIDDAG HERDEREWICH VRIJDAG 26 AUGUSTUS 2022

Op vrijdag 26 augustus 2022 viert Herderewich haar 50-jarig bestaan. Dit willen we doen samen met onze leden én met de organisaties waarmee we samenwerken. We hopen natuurlijk van harte op uw komst!

We hebben een keuzeprogramma bedacht, dat bestaat uit verschillende onderdelen. Het eerste onderdeel is de start om 14.00 uur in de Catharinakapel in Harderwijk. Leden van de Levende Historie ontvangen u graag. Er wordt koffie of thee met gebak geserveerd. Dit alles omlijst door muziek. Het bestuur heet u van harte welkom.

Vanaf 14.30 uur is een scala aan activiteiten, waaruit u kunt kiezen. Deze activiteiten zijn georganiseerd door onze collega organisaties. Zij ontvangen u graag voor een rondleiding of een rondvaart, waarbij ze u vertellen over hun activiteit.

• In de Catharinakapel worden foto’s en filmpjes getoond over de geschiedenis van Harderwijk.
  • Een stadswandeling met de gidsen van het Rondeel.
  • Het Rondeel verzorgt een stadswandeling.
  • Het Gilde van Stadsgidsen verzorgt een archeologische stadswandeling.
  • Het Stadsmuseum ontvangt u graag voor een rondleiding door het museum.
  • De Botterstichting biedt u een korte rondvaart aan met een botter en een kijkje in de Vischafslag. (2x)
  • De Harderwijkse Molenstichting ontvangt u graag in de molen en het bakkerij museum.
  • Vrijwilligers van de expositie in de voormalige synagoge vertellen u over het Joodse verleden in Harderwijk.
  • U kunt een bezoek brengen aan het boerenerf van Daan Schuurkamp aan de Hagenweg 4 in Hierden.
    Hij leidt u graag rond over zijn erf. Dit is echter nog wel onder voorbehoud.

• Vanaf 16.00 uur is een receptie in de Catharinakapel, hier hoeft u zich niet voor op te geven. Er zal een hapje en een drankje zijn onder begeleiding van muziek.
  • En om 17.00 uur is een officieel gedeelte waarin o.a. een aantal leden in het zonnetje wordt gezet.
  • Rond 18.00 uur sluiten we de feestmiddag.

Wij hopen dat u veel zin hebt om deze dag met ons mee te vieren en te genieten van wat Harderwijk te bieden heeft. Wellicht ontmoet u nog weer bekenden van vroeger met wie u herinneringen kunt ophalen.

Hier kunt u een opgavenformulier downloaden. Wanneer u dat invult en terugstuurt naar Jubileum@herderewich.nl dan rekenen wij op uw deelname aan een van de activiteiten. U kunt dit formulier ook in de brievenbus doen van de Vischpoort, Schapenhoek 9.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Matty Moggré 06-13 82 88 99 of Anita Raaphorst, 06-47 04 70 96.

Misschien wilt u een introducé meenemen. Dat kan, maar we willen dat graag beperken tot één extra persoon.

We vragen daarvoor een bijdrage van € 10,00.

Bezoekadres:

Schapenhoek 9